Identifiera negativ stress i tid hos anställda

Dela :

Skillnader mellan individer när det gäller att hantera stressorer i arbetsmiljön kan relateras till deras copingförmåga. Copingförmågan kan ses som en personlig resurs (kognitiva och instrumentella strategier), i samspel med sociala och organisatoriska strukturer som exempelvis socialt stöd. Ett bra sätt att analysera och förstå copingförmåga är genom Krav-Kontroll-Stödmodellen.

Krav-Kontroll-Stöd-Modellen - En modell som hjälper er identifiera negativ stress

Krav-Kontroll-Stödmodellen är en modell som utvecklats för att förstå orsakerna till stress. Modellen går i linje med modern stressteori, där stress betraktas som en process styrd av samspelet mellan individen och omgivningen - biologiska, psykiska och sociala händelser. Den beskriver de yttre krav en människa har i förhållande till den kontroll över situationen en upplever och det stöd en får. När en obalans upp­står mellan upplevda krav och upplevd förmåga/resurser att möta dessa är sannolikheten stor att en negativa stressreaktioner utlöses.

Krav

Att krav finns är inget konstigt. Krav eller hellre benämnt förväntningar finns på medarbetaren utifrån sin anställning och roll. Enligt Karasek och Theorell kan krav exempelvis vara produktivitetskrav och deadlines. Ju mer medarbetaren själv kan vara med och påverkar de krav som ställs på än desto bättre. Då chansen för att kunna hantera kraven blir större. Självledarskap och empowerment är fördelaktigt att arbeta för inom en organisation. Vissa medarbetare har även en tendens att ha höga krav på sig själva. Vilket också blir viktigt för ledare och HR att kunna hantera och stötta.

Kontroll

Låg kontroll över exempelvis en arbetssituation ökar stressnivåerna. Kortvarig stress är inte farligt och är snarare bra för en tillfällig prestation. Stress som varar under en längre tid kan negativt påverka medarbetarens psykiskt. Genom ökad delaktighet och empowerment får medarbetaren lättare kontroll över sitt arbete. I stora organisationer där varje enskild medarbetare endast är en lite del av en större process är transparens och kommunikation två viktiga delar för att öka medarbetarens förståelsen. Förutom att det ökar känsla av kontroll stärker det även engagemang.

Stöd

Socialt stöd från kollegor och ledare är otroligt viktigt vid hanteringen av stress. Att konstant undvika att krav och kontroll är i balans är en utmaning. Det blir därmed viktigt att känslan av ständigt stöd upplevs som starkt och närvarande. För att medarbetaren ska känna sig trygg över att våga prata och be om stöd är tillit a och o. En tillitsbaserad kultur som sprider sig ner till ledarskapet och alla relationer är värdefullt. Som ledare är det även viktigt att prioritera dialog och skapa arena för dialog med medarbetarna men även mellan medarbetarna. Bygg en god relation mellan medarbetare och ledare och inom hela teamet.

Identifiera psykisk ohälsa och stress tidigt med Wellbefy

Med Wellbefy får ni en unik överblick över hur alla medarbetare upplever stress. Våra frågor utgår bland annat ifrån Krav-Kontroll-Stöd-modellen och är framtagna tillsammans med psykologer och beteendevetare från Lunds Universitet. Utöver det mäter vi även viktiga nyckeltal så som medarbetarskap, ledarskap, utveckling etc.

Guide: skapa ett mer främjande och förebyggande företagshälsoarbete

Läs mer om vår medarbetarundersökning

Läs mer om hur vi kan komma in och hjälpa er mer heltäckande med ert företagshälsoarbete

Författare till blogginlägg:

Sandra Jönsson

Expert inom Health Management & beteendevetenskap
Sandra har en lång erfarenhet av att hjälpa verksamheter att etablera ett mer främjande och smart arbete med medarbetarhälsa. Fokus ligger på att hjälpa hela organisationen att förstå hur prestation och engagemang hänger ihop med frisknärvaro.